22 december 2017

de inspiratie

Door Amira Duynhouwer

Goede ideeën liggen meestal voor de hand

Karen van Holst Pellekaan is actrice en schrijfster. Zij is bekend van de in samenwerking met Martin van Waardenberg geschreven serie Loenatik, de speelfilm Loenatik de Moevie en de serie Nieuwe Ouders, allemaal projecten waarin ze ook meespeelde. Met Marnie Blok schreef ze de scenario's voor de speelfilms Jackie en het op een boek van Heleen van Royen gebaseerde De Gelukkige Huisvrouw. Dit jaar draaide de door haar geschreven jeugdspeelfilm Storm, letters van vuur in de bioscoop. Sinds 6 december is de familieserie Circus Noël dagelijks op televisie te zien, die ze schreef met Anjali Taneja. 

Circus Noël. Een feel good-kerstcircus. Het was zo voor de hand liggend dat het bijna te makkelijk leek. Maar toen bedacht ik dat goede ideeën dat vaak zijn, die liggen meestal voor de hand. Een circus is een plek die van zichzelf een multicultureel en bij elkaar geraapt gezellig zootje is. Iedereen kan zichzelf zijn met al zijn eigenaardigheden. Brazilianen die op koorden balanceren, Chinezen die met bordjes draaien, een Rus op een paard en een Brabo die zichzelf in een krakeling kan vouwen, je vindt ze allemaal in het circus. Ze werken samen als een familie. Ze reizen altijd en zijn dus altijd thuis. 
 
In zo’n arena hoef je niet ver te zoeken naar een maatschappelijk thema. Ik kwam uit bij de vanzelfsprekendheid van een thuis en hoe het moet zijn voor mensen die zo'n zekerheid niet hebben, zoals kinderen die illegaal in een vreemd land zijn.
 
Een verhaal over een Braziliaans jongetje dat illegaal in Nederland is leek me mooi contrasteren met de circusfamilie. Hij voelt zich er op zijn plek terwijl hij toch ver van huis is. Hij kan overal overheen klauteren, onderdoor kruipen en langs glippen, net zoals hij deed in de favela's van Brazilië. Het circus is de plek waar hij perfect past, maar ook weer niet: niemand mag weten dat hij illegaal is. 
 
Het is ook een plek waar iedereen geheimen heeft. Zoals het zoontje van de directeur, dat stiekem lijdt aan hoogtevrees, terwijl hij nota bene het hoge koord op moet. Smullen wordt het wanneer de twee jongens elkaars geheimen ontdekken en een gedwongen vriendschap ontwikkelen. Ze hebben grote-mensenproblemen, die zijn vertaald naar kinderen.
 
De serie Circus Noël heeft twintig delen, een flinke kluif. Daarom koppelde de producent me aan Anjali Taneja. Over inspiratie gesproken! Anjali heeft veel ervaring met lange lijnen en schreef bijvoorbeeld Het huis Anubis. Van haar heb ik veel geleerd, het was altijd fijn sparren. De samenwerking ging zelfs zo goed dat we hebben besloten samen een speelfilm te schrijven.
 
Op een writer's block zul je me niet snel betrappen. Daar geloof ik niet in. Ik draai al een tijdje mee en weet langzamerhand wel dat het bestaan en mijn eigen fantasie inspirerend genoeg zijn om altijd door te blijven schrijven. Ook een collega met wie je goed samenwerkt doet wonderen voor het bedenken van ideeën. En mocht ik er echt niet uitkomen, dan ga ik lekker wandelen. De frisse lucht biedt vrijwel altijd de oplossing voor de losse eindjes die ik binnen niet bij elkaar krijg.”

 
 

,