25 oktober 2017

to the point

Door Bart Juttmann

Veel kijken, lezen en jatten, dat helpt

Waarom zou het leven in een verzorgingstehuis alleen moeten bestaan uit koffiedrinken achter de geraniums? In Het geheime dagboek van Hendrik Groen richt een groep bewoners een rebellenclub op onder het motto ‘Oud maar niet dood’. De twaalfdelige tragikomedie, waarvan het eerste deel op 23 oktober werd uitgezonden, is gebaseerd op het boek van Peter de Smet, dat tot een scenario werd bewerkt door Martin van Waardenberg. Van Waardenberg is vooral bekend als acteur en theatermaker, maar schreef bijvoorbeeld ook Loenatik, De marathon en Wonderboerders.

Schrijft u momenteel aan iets?
Ja, ik heb twee speelfilms, naar eigen idee, waar ik met veel plezier aan werk. En ik ben ook bezig met Wilfried de Jong en de dames van Toren C om een theatervoorstelling te maken voor het honderdjarige bestaan van het Luxor in Rotterdam. Dat zijn we nu aan het verzinnen en daar hoort het schrijven van dialogen ook bij.

Is schrijven uw hoofdberoep?
Ik zie mezelf als scenarioschrijver en acteur.

Wordt u gelukkig van schrijven?
Wel als ik het zelf heb verzonnen, dus als het niet ‘in opdracht van’ is. Als ik denk: dit is een leuk idee, daar zou ik weleens een film van kunnen maken, dan kan ik niet wachten om de pc aan te zetten. Ik heb wel heel veel plezier beleefd aan het bewerken van Het geheime dagboek van Hendrik Groen, omdat het boek zich niet leende voor twaalf afleveringen, dus ik mocht er zelf een heleboel bij verzinnen. Wat dat betreft had ik carte blanche van de schrijver van het boek. Ik heb zelf een heleboel toegevoegd.

Voor welke film bent u onlangs naar de bioscoop gegaan?
Brimstone. Ik vond het on-Nederlands goed in beeld gebracht; ik vond het een hoog Hollywood-gehalte hebben. Verder begreep ik niet helemaal de psychologie van de hoofdpersoon. Ik snapte niet zo goed waarom hij zo nodig iedereen moest doodmartelen, met name vrouwen. Dat het uit het geloof voortkwam, vond ik een beetje kort door de bocht.

Wat is het laatste toneelstuk dat u heeft gezien?
Niet zozeer een toneelstuk als wel theatershows in Las Vegas. Dat waren shows van Cirque du Soleil. Ik heb ‘Le Rêve’ gezien en ‘Eau’, de voorstelling die over water gaat, en de voorstelling over The Beatles. Dat vond ik enorme spektakelstukken, waaraan wij in Nederland een puntje kunnen zuigen.

Weet u wat er momenteel aan Nederlands drama op televisie is te zien?
Ikzelf kijk niet zoveel dramaseries, maar ik weet het een beetje. Ik verheug me op Hendrik Groen en ik ben heel erg benieuwd wat dat voor het grote publiek gaat doen.

Heeft u behalve schrijven nog andere bronnen van inkomsten?
Acteren. Af en toe word ik gevraagd om in een serie te spelen of een film. Als ik het een goed verhaal vind, dan doe ik het.

Welke film had u willen schrijven?
Intouchables.

Wat is uw sterkste punt als schrijver?
Dialogen.

Wat moet u als schrijver nog leren?
Wat moderner denken, denk ik. Ik ben heel erg van de ouderwetse structuur. Van de introductie van de hoofdpersoon, de probleemstelling, de verwikkelingen en werken naar het hoogtepunt, kantelpunt en dan de afloop. Maar ik zie ook weleens films waar dat volledig door elkaar is gegooid en waar het scenario heel erg gewaagd is en als een reclamefilm aan je voorbijtrekt. Dan denk ik, dat zou ik ook weleens willen verzinnen. Ik ben wat dat betreft een beetje traditioneel.

Van wie heeft u het vak geleerd?
Ik ben autodidact. Veel naar films kijken, veel scenario’s lezen, en veel jatten, dat helpt wel.

Aan wie moet Martin van Waardenberg-schrijfbokaal worden uitgereikt?
Ik ben heel blij dat die niet bestaat.

Wilt u verder nog iets kwijt?
Ja, dat ze in Nederland eens een voorbeeld zouden moeten nemen aan Denemarken, Engeland en Amerika, want elk goed verhaal begint bij de schrijver en die worden in Nederland echt zwaar onderbetaald en op een zijspoor gezet. Terwijl elke mooie film begint bij een goed verhaal. Dus er zou veel meer geld en tijd naar de schrijvers moeten. Daar zou de producent rekening mee moeten houden.