Filmgrootheden en lichter werk

De grote Amerikaanse filmmaker Martin Scorsese wordt vanaf volgende maand in het Amsterdamse filmmuseum EYE geëerd met een expositie annex filmprogramma en ook bij Plot willen we daar niet stilletjes aan voorbijgaan. Al kiezen we dan natuurlijk wel een insteek die bij ons past. Marc Veerkamp verdiepte zich daarom in leven en loopbaan van Paul Schrader, die (onder veel meer) scenario’s schreef voor klassieke Scorsese-films als Taxi Driver, Raging Bull en The Last Temptation Of Christ.

Mirjam Groen zocht het dichter bij huis: zij sprak met diverse filmmakers over het in Nederland nog altijd bloeiende genre van de romantische komedie. Hoewel bloeiend? In de media is al een tijdje sprake van verzadiging. Is het sowieso nog mogelijk om een originele ‘romkom’ te maken? “Alle obstakels die je kunt bedenken qua liefde zijn uitgekauwd of niet meer relevant”, aldus scenariste Eveline Hagenbeek. “De manier waarop je het basisgegeven invult, daar moet je origineel in zijn.”

In de conceptie gaat Bart Juttmann in op de ontstaansgeschiedenis van een van de ultieme filmklassiekers, The Godfather van Francis Ford Coppola, en dan met name op “een van de meest absurde en gevaarlijkste scriptbesprekingen aller tijden”, te weten die tussen producent Albert Ruddy en gangster Joe Colombo. In zijn Van de Voorzitter-column schrijft Jean van de Velde over de dreigende staking van de Amerikaanse vakbond van scenarioschrijvers, de WGA, “nu de studiowinsten de afgelopen tien jaar verdubbeld zijn en het gros van de schrijvers daar op geen enkele wijze van meeprofiteert”. En: is er in Nederland ook aanleiding om te staken? Veel leesplezier!

Wat zoek je?